Canterbury - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Canterbury - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Canterbury

Door: Petra & Marion

12 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Methven

De laatste fietsweek is ingegaan.....

Eerst nog even terug naar Lake Tekapo. Vorige keer vergeten te vertellen dat we daar in de buurt een Salmon Farm hebben bezocht: de hoogstgelegen ter wereld ! Je begrijpt wat wij aten voor de lunch, die dag; later trouwens ook nog een keer bij het avondeten !

Lake Tekapo claimt de helderste lucht van Nieuw Zeeland te hebben. Vandaar dat er op naastgelegen Mount John een observatorium is, waar diverse landen telescopen hebben geplaatst. De universiteit van Canterbury organiseert 's nachts excursies om de sterrenhemel te bekijken. Hebben wij gedaan! (vrijdagnacht, 9/3)
De weg ernaar toe was al een avontuur op zich: in een oud busje de berg op, in het pikkedonker. De autolichten moesten nl. uit om evt. mensen die met de telescopen aan het werk waren niet te verstoren. De weg naar boven was bepaald niet recht.....

Bovenop bekeken we met het blote oog, met verrekijker en telescoop o.a. het Zuiderkruis. Dit zijn eigenlijk 4 sterren, die je kruislings met elkaar kunt verbinden. Dan krijg je dus een kruis. Twee heldere sterren in de buurt (alfa en beta) vormen samen een soort aanwijsstok die naar het kruis wijst. (Ja, we hebben goed opgelet!) Ga vannacht niet naar buiten om te zoeken, deze sterrencombinatie is alleen te zien op het zuidelijk halfrond. Voor NZ is het zuiderkruis belangrijk, want het is terug te vinden in de vlag.
(We hebben een foto "geleend" van een plaatselijke fotograaf).

Zaterdag (10/3) was het schitterend weer. We hebben een lange wandeling gemaakt langs het meer en zijn Mount John opgeklommen om ook bij licht de uitzichten te kunnen bekijken.

Zondag (11/3) zijn we noordwaarts gefietst. Via de Burkes Pass kwamen we in een heel ander landschap terecht: de kale bruine bergen met daartussen kale bruine vlakten, zijn veranderd in groene "ronde" heuvels met weilanden. Ook zien we weer bomen en behalve schapen ook veel koeien. Op de weg weer veel dode possums en stouts.

Vandaag, maandag 12/3, reden we via de Inland Scenic Route naar Methven.
Het was gelukkig een rustige weg, want we hadden het al moeilijk genoeg met de fikse tegenwind.
Methven is eigenlijk een wintersportplaatsje. Er is in deze tijd van het jaar dan ook weinig te doen....

• 12 Maart 2007 - 07:37

Ad:

Hallo Petra en Marion,
    Het wag dan wel een geleende foto zijn geweest maar als je het in het echt hebt gezien moet het een geweldige ervaring zijn geweest.
    Geniet er nog van van de laatste week.
    AD

• 12 Maart 2007 - 07:39

Elly:

Die sterrennacht had ik ook wel mee willen maken! Ik beloof jullie dat de natuur op z'n mooist is als jullie weer terugkomen! De bolletjes en bomen zijn hard aan het werk. Zouden jullie veel moeten aftrainen? Wel veel afkicken, denk ik...
    Groetjes en veel plezier verder, Elly

• 12 Maart 2007 - 07:47

Jeane:

Geniet nog maar van deze laatste week.

• 12 Maart 2007 - 08:40

Henk:

Veel mensen zullen blij zijn jullie in Nederland weer te ontmoeten. Nog een heeeeele fijne week toegewenst door Ineke en Henk.

• 12 Maart 2007 - 11:58

Ferry:

Geniet van die laatste week. Fantastisch wat jullie allemaal hebben meegemaakt en nog gaan meemaken.

• 12 Maart 2007 - 18:05

Renske:

Fantastisch die sterrenhemel, wat een pracht! Dat zal je niet snel vergeten. Nog even ... en dan zijn jullie er weer! Wat gaat de tijd toch snel. Het is hier ook lente aan 't worden.

liefs Renske

• 12 Maart 2007 - 23:29

Arie:

Ik weet niet of jullie al naar thuis verlangen, na al die belevenissen lijkt het mij dat je van dit land ben gaan houden en met zijn prachtige natuur er misschien wel zou willen wonen of toch liever naar jullie stadje in het uitlopend groen met een lekker zonnetje.
    Groet Arie.

• 14 Maart 2007 - 15:28

Martien:

Wauw wat een waanzinnige sterrehemel, prachtig. Enne, hebben jullie de schaapjes geteld? Tot gauw, liefs Martien