West Coast - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu West Coast - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

West Coast

Door: Petra & Marion

12 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Bedankt dat jullie ons op de hoogte houden van de belangrijke dingen in NL.

Wij zijn langs de West Coast van het Zuider-eiland naar het zuiden aan het fietsen. Deze kust is erg groen, vanwege de vele regen die hier valt. Gelukkig hebben wij dat nog niet ondervonden. We genieten wel van de mooie natuur.

Donderdag (8/2) fietsten we van Murchison naar Westport aan de kust (100km). De hele route ging langs de Buller river. 's Ochtends was het dicht bewolkt maar in de loop van de dag trok het helemaal open. Daardoor bleven de uitzichten de hele dag bijzonder. De Buller river heeft zijn oorsprong bij St. Arnaud, waar we de vorige dag waren, en stroomt bij Westport in zee. We hebben hem de volle 160 km op de fiets gevolgd! Onderweg kwamen we langs de langste swingbridge van NZ (110m). Daar moesten we natuurlijk even overheen.

In Westport werden we geconfronteerd met een klein probleem: op zaterdag zou daar de finish van de Buller marathon zijn, met een recordaantal deelnemers. Alle accommodatie in Westport en wijde omgeving was hiervoor bezet op vrijdag en zaterdag. Het was onze bedoeling om in Westport een dag te blijven om uit te rusten van de lange etappe van donderdag......
Dankzij het hulpvaardige personeel van het Visitor Information Centre hebben we gelukkig toch onderdak gevonden.

Vrijdag (9/2) zijn we een klein stukje doorgefietst naar een prachtig motel aan Cape Foulwind, met een openlucht-spa in de tuin. Hier maakten we 's middags onder een dreigende hemel een schitterende wandeling over de kaap met prachtige uitzichten en af en toe een bui. Aan het einde van de wandeling was er uitzicht op een zeehondenkolonie: heel veel zeehonden, ook kleintjes. Helaas moeilijk te zien omdat de zeehonden dezelfde kleur hebben als de rotsen waar ze op liggen.
's Avonds aten we natuurlijk pasta: de plaatselijke taverne had deze speciaal op het menu gezet voor alle marathonlopers!

Zaterdag (10/2) fietsten we langs de kust naar Punakaiki. Het was erg mooi weer en de uitzichten langs de kust waren daar ook naar.
Punakaiki is bekend om zijn Pancake Rocks en Blowholes. De rotsen hebben een speciale vorm die lijkt op een stapel pannenkoeken. Onder en tussen de rotsen zitten gaten, blowholes genaamd. Als de golven met genoeg kracht op de rotsen slaan, kan het water soms niet anders dan via zo'n gat als een fontein naar boven spuiten. Hoewel wij er tijdens hoog water waren (samen met bussen vol andere toeristen), stond er niet genoeg wind voor spectaculair gespuit.

Zondag (11/2) onder een bewolkte hemel verder langs de kust naar Greymouth. Dat is de grootste stad aan de westkust. Er is echter niet veel te beleven. Wij bezochten de plaatselijke bierbrouwerij Monteith's voor een rondleiding en, natuurlijk, proeverij. Ter afsluiting mochten we ook zelf een biertje tappen.

Vandaag, maandag 12/2, doorgereden naar Hokitika; ook weer aan de kust, maar onderweg weinig zee gezien. Het was niet zo'n interessant traject. Het spannendste waren 2 een-baans bruggen waar zowel auto's (en fietsen) als de trein overheen gaan. Niet tegelijk natuurlijk.
In Hokitika bezochten we vanmiddag het National Kiwi Centre: we hebben (in het donker) 3 van deze bijzondere vogels gezien. Daar word je stil van !

Morgen gaan we verder naar het zuiden, de bergen in, richting de gletsjers.

• 12 Februari 2007 - 10:08

Arie:

Bedankt voor het meegenieten van deze foto's.
    Zo hebben wij een mooie indruk van de natuur in NZ
    Hier hebben wij 3 dagen voor de buis gehangen om naar het w k. schaatsen te kijken met 2 WK kampioenen
    n.m. Ireen Wust en Sven Kramer, Zeer spannend.
    Zeg blijf genieten en wij blijven jullie volgen

Groet Arie.

• 12 Februari 2007 - 11:48

Ad:

Hallo Petra en Marion.
    Weer geweldige foto's ... dat is echt genieten. En dat biertje pakken we nog een keer. Geniet van de gletschers.
    AD

• 12 Februari 2007 - 12:50

Martien:

o Peet wat een spannende swingbridge. Dapper hoor!!!

• 12 Februari 2007 - 16:22

Willem:

We volgen jullie met belangstelling.
    Groeten, Willem en Anneke

• 12 Februari 2007 - 18:27

Martine:

ja en dat vind ik nou stoere meiden Getsie wat een enge brug Daar krijg ik nou zweethandjes van.
    Ziet er goed uit hoor barvrouw Marion haha volgende tappertje is voor ons hier in Gouda
    groetjes

• 12 Februari 2007 - 20:06

Renske:

Jaah, de pancake rocks en die kustweg komt me wel erg bekent voor... Ilja en ik zijn er wel met wat meer snelheid langsgereden natuurlijk (in onze jaren-60 ford, ha,ha) Veel plezier in de bergen!

• 12 Februari 2007 - 20:54

Inez:

Weer geweldige foto`s, en volgens mij zijn jullie het nog lang niet zat deze mooie vakantie.
    Enorm veel tapbiertjes hebben ze daar nog een kunst hè om een mooi biertje te tappen?
    Zijn jullie al gebeld voor een ministerspost? Hou de telefoon in de gaten, want wie weet......
    Wie met wie gaat regeren is al rond, nu nog de poppetjes op de juiste plaats.
    Groet

• 12 Februari 2007 - 22:43

Bosco:

Het is heel leuk om ons land zo door jullie ogen te zien. Punakaiki is een van onze lievelings plekken (Abel Tasman - van een eerder bericht - ook). Fijn dat jullie kiwis hebben gezien. Hier zijn wij allen weer terug op school & werk.

Liefs

Bosco, Helen, Catherine, Jonathan

• 13 Februari 2007 - 17:05

Jeane En Leo:

We hebben even thuis gekeken waar jullie zitten, Komt bekend voor.Prachtige omgeving.We hebben een goede terug reis gehad en zullen jullie vanaf thuis gaan volgen. Groeten en veel plezier verder.

• 14 Februari 2007 - 19:55

Inez:

Regen, regen, regen en nog eens r.... en dat maal 8 weet je meteen hoeveel er vandaag gevallen is.
    Jullie namen komen niet voor in de nieuwe ministersploeg, dus je kunt "gewoon" verder gaan met vakantievieren en genieten.

• 16 Februari 2007 - 16:22

Erna:

Hoi Petra en Marion,
    mooie foto's hoor ! Er waren 2 etentjes met collega's : eentje In Woerden, ik noem het maar even de senioren. Er waren er nu 15! Gisteravond een etentje door Abda georganiseerd in Utrecht De Beleving 30 collega's waren er. Was ook erg gezellig. Schril contrast : jullie zijn aan het fietsen en ik lijk alleen maar te eten. Even zorgen dat dat niet te zien is als jullie terug zijn. Jullie kaart hangt op het mededelingenbord.
    Groetjes,
    Erna