Afscheid van het Noordereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Afscheid van het Noordereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Afscheid van het Noordereiland

Door: Petra & Marion

27 Januari 2007 | Nieuw Zeeland, Picton

Na een kleine maand en ruim 1000 fietskilometers hebben we afscheid genomen van het Noordereiland. Met name het gebied van Rotorua tot en met het Tongariro National Park vonden wij heel bijzonder. De natuur was erg afwisselend. We hebben veel gezien !

Maandag (22/1) fietsten we van Raetihi naar Wanganui. Dat is een eind rijden en kan via de gewone State Highway of via de schilderachtige Wanganui Riverroad. Je begrijpt dat wij de laatste optie kozen, mede op advies van ons routeboekje. We wisten dat ongeveer 40 km van deze weg (in totaal fietsten we die dag bijna 110 km) niet verhard zou zijn: gravel road noemen ze dat hier. Bij gravel denken wij niet aan grote kiezelstenen op de weg. Die lagen er dus. En veel. Alle aandacht was nodig om de fiets op de weg te houden. Van het mooie uitzicht hebben we niet veel gezien. "Gelukkig hebben we de foto's nog..."

Dinsdag (23/1) zijn we in Wanganui gebleven: met vooruitziende blik hadden we hier een rustdag gepland. Uitslapen, beetje stadje kijken, wandelen naar een uitzichtpunt. Je kent dat wel. Het was een grijze dag.

Woensdag (24/1) zijn we in rap tempo naar Palmerston North gefietst. Onderweg kwamen we in Bulls een Nederlandse winkel tegen: van DE-Roodmerk koffie tot Zwitsal baby-shampoo, het was er te krijgen. Wij kochten een rolletje Venco-drop!
In Palmerston North zijn we naar het enige rugby-museum van Nieuw Zeeland geweest. Aangezien rugby DE sport van het land is, hadden wij ons hier heel wat van voorgesteld. Het bleek een schattig museumpje, meer een uit de hand gelopen hobby van 2 verzamelaars. Speciaal voor ons werd uit het archief een envelop met stickers van NL-se rugby-clubs opgedoken.
Omdat er in Palmerston North verder toch niets te beleven valt, hebben we aan het eind van de middag de trein naar Wellington genomen.

Donderdag (25/1) en vrijdag (26/1) waren we in Wellington: de fietsen bleven in de "bike cave" van de jeugdherberg.
We hebben de tijd genomen voor het Te Papa museum. Dat is het museum van en over Nieuw Zeeland. Heel mooi van opzet! We hebben verder o.a. een rondleiding gedaan in de parlementsgebouwen, het Wellington museum of City & Sea bekeken, en we zijn naar de film (The Queen) geweest in het Embassy-theater. Deze bioscoop is in 2003 geheel gerestaureerd t.b.v. de wereldpremiere van de 3e Lord of the Rings-film.
We zijn ook nog de Mount Victoria opgeklommen voor een mooi uitzicht over de stad en de haven.

Vandaag is het zaterdag 27/1. We hebben vanochtend vroeg de boot naar Picton genomen en zijn nu dus (weer) op het Zuidereiland aangeland. Vanmiddag weer een mooie wandeling gemaakt, als warming up voor de excursie van morgen, waarbij we een stuk van de Queen Charlotte Track gaan lopen. Maar daarover volgende keer meer.

• 27 Januari 2007 - 07:37

Ad:

Hallo Petra en Marion,
    Wat zullen jullie genieten van de mooie natuur. Het zal wel even afkicken worden als je weer in het platte Nederland gaat fietsen.
    Veel plezier op het Zuidereiland.
    AD

• 27 Januari 2007 - 08:34

Wendel:

Wauw, wat moeten Nederland en de beslommeringen hier letterlijk en figuurlijk ver weg zijn als je zo van het uitzicht zit te genieten...

• 27 Januari 2007 - 09:41

Minke:

Grappig om op de late ochtend van zaterdag de 27e te lezen dat jullie ´s middags al een wandeling hebben gemaakt. Mooie foto´s!! Nog heel veel plezier!

• 27 Januari 2007 - 10:40

Willem Anneke:

Door de prachtige foto's reizen we met jullie mee !
    Geniet ervan.
    Groeten van Willem en Anneke

• 27 Januari 2007 - 11:03

Arie:

Bedankt voor jullie mooie foto's, op deze manier krijgen wij een heel goed inzicht van het mooie landschap en steden.
    Hebben jullie nog geen zadelpijn na zoveel km's of lekke banden gekregen op die gravelwegen.
    Blijf genieten, groet Arie.

• 27 Januari 2007 - 17:12

Iris:

Heeii Jon en Jeet,

Jullie maken wel steeds mooi foto's :)
    Nog heel veel plezier in de plaatsen waar jullie nog allemaal heen gaan.

Heel veel -xxx- Iris
    en de groeten van papa en mama

• 27 Januari 2007 - 18:27

Elly:

Bij het lezen en zien van de 'gravel road' dacht ik meteen aan jullie billen maar ik was niet de enige, zag ik, (zie Arie). Ik zou graag de stilte kunnen horen die bij deze mooie foto's hoort. Wat zal het toch een onvergeteijke ervaring zijn, als ik dat zo lees en zie. Op dit moment kan ik me er niets bij voorstellen (volgende week toetsweek...).
    Tot gauw, Elly

• 28 Januari 2007 - 09:25

Martine:

He hoi Marion
    Wat zit jij daar te overdenken zo hoog op die berg....
    Zo'n uitzicht over Utrecht zou je vast ook wel willen hebben Veel fietsplezier meiden groetjes Martine

• 29 Januari 2007 - 06:04

Leo En Jeane:

Welkom terug op het Zuidereiland.Mochten jullie in Queenstown belanden, GA RIVERSURFEN, fantastisch om te doen.
    Hebben jullie nu je fietstassen volgepropt met roodmerk enzo?? Kan je in Nederland ook krijgen, hoor.
    groetjes Leo en Jeane

• 29 Januari 2007 - 06:43

Bosco:

Welkom terug op de "mainland".
    Ze hebben geen "gravel" in Nederland? :-)

Bosco, Helen, Catherine, Jonathan

• 29 Januari 2007 - 13:59

Koen Van Essen:

Hoi mv Das,
    het ziet er leuk uit in new zeeland! Hier in Woerden gaat het ook goed.

Groeten (en veel plezier) Koen van Essen (B1i)

• 29 Januari 2007 - 20:05

Erik Jan:

Hoi Petra (en Marion)
    vandaag voor het eerst ingelogd en meteen al jaloers! Jullie vulkanen en links fietsen, en wij storm en dus helemaal niet vooruit komen. Het ziet er ondertussen allemaal wel héél sportief uit. Ik hoop dat het jullie allemaal erg voor de wind gaat en uiteraard volg ik de komende berichten met belangstelling. En een tikje jaloezie dus.

• 31 Januari 2007 - 10:04

Ingrid:

Dag Marion en Petra,
    Zo te lezen en te zien vermaken jullie je prima. Hebben jullie een beetje weer? Grappig dat er een ontmoeting is geweest met Gerrie en Jack. Gaat de reis tot nu toe volgens 'plan'? Veel genieten nog en tot later,
    met groet ingrid

• 31 Januari 2007 - 18:23

Marjolijn:

hoi Marion en Petra
    de plaatjes zien er fantastisch uit, genietse van alllesmarjolijn

• 01 Februari 2007 - 13:06

Ronald Staats:

Hallo Petra (en Marion),
    via Harrie heb ik deze site weer gevonden, was de url kwijtgeraakt. Ik begrijp dat je zelfs helemaal aan de andere kant van de wereld nog aan de hersenbrekers denkt. Blij dat ik nog een beetje concurrentie heb. Veel plezier daar. foto's zien er prachtig uit en wij houden de boel wel draaiend hier.

• 04 Februari 2007 - 09:38

Pieter & Cinthia:

Hoi Petra & Marion,
    Terwijl jullie lekker in Wellington zaten, zijn wij bevallen van een wolk van een dochter. Ze is 26 januari geboren, om 12.16 uur. Weegt 3195 gram en is 49 cm lang. Ze heet Dyonne Josephine.

Veel plezier de rest van jullie vakantie.

Groetjes, PapaPieter & MamaCinthia