Abel Tasman - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Abel Tasman - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Abel Tasman

Door: Petra & Marion

07 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Murchison

We genieten van de zomer in Nieuw Zeeland! Dat maakt de uitzichten nog mooier. Heerlijk. De afgelopen dagen hebben we in het Abel Tasman National Park een nieuw vervoermiddel aan ons repertoire toegevoegd: de kayak.

Zaterdag (3/2) werden we met een groep van een kleine 20 mensen per bus naar Marahau gebracht, de ingang van het Abel Tasman National Park. De ene helft van de groep ging wandelen en wij gingen met 6 anderen en een gids met een kayak de zee op. Eerst uitgebreide instructie. We peddelden langs de kustlijn, picknickten op prachtige goudgele strandjes (alleen per boot of te voet bereikbaar) en genoten van het mooie weer. 's Avonds overnachtten we in een lodge aan het strand.
Zondag (4/2) zijn we weer verder gegaan met de kayak. Deze keer gingen we ook wat verder de zee op om naar een eilandje te gaan waar een zeehondenkolonie huist. Ze zwommen onder onze kayak door !
's Middags weer gepicknickt en in zee gezwommen. Daarna werden de kayaks met een boot opgehaald en gingen wij lopend verder over de Coastal Track naar de volgende lodge, wederom aan het strand. 's Avonds hebben we een hele grote pijlstaartrog zien zwemmen in de zee, waar even tevoren Marion nog rustig was wezen zwemmen......
Maandag (5/2) zijn we met de hele groep naar het einde van de Coastal Track gewandeld. We moesten vroeg vertrekken, want het eerste gedeelte ging over een estuary (wie kan ons helpen aan het NL-se woord hiervoor ? het is het stuk land dat bij eb droogvalt). Ook deze dag was het weer prachtig weer en liepen we door bos en over/langs goudgele stranden. We hebben ook nog even gezwommen. 's Middags met een boot het hele stuk teruggevaren naar Kaiteriteri.
Het was een geweldige trip met een leuke groep mensen.
De buschauffeur was zo aardig om ons met fietsen af te zetten in Richmond, zodat we de volgende dag zonder extra kilometers de fietsdraad weer konden oppakken.

Dinsdag (6/2) zijn we van Richmond naar St. Arnaud gefietst. Van vlak landbouw-gebied kwamen we langzaam maar zeker in de bergen. Het was heel mooi weer, dus op en top genieten, ondanks het soms zware klimwerk.
St. Arnaud ligt aan het Rotoiti-meer en is de ingang naat het Nelson Lakes National Park. (Het lijkt wel of heel NZ uit National Parks bestaat. Wat ons betreft is NZ een groot National Park).

Vandaag (woensdag, 7/2) hadden we een relaxte fietsdag: de weg langs de Buller river was vlak of ging licht naar beneden. In no time waren we in Murchison. Wederom prachtig weer. Warm zelfs. Het enige minpuntje zijn de sandflies: hele kleine vliegjes die bijten en dan heel veel jeuk veroorzaken. De West Coast schijnt er vol mee te zitten. Als je fietst is er niets aan de hand, maar zodra je stilstaat, zitten ze overal. We fietsen dan ook met 3 lagen op onze armen en benen: 1 laag gel tegen de jeuk, 1 laag zonnecreme (factor 30+) en 1 laag anti-mug (anti-sandfly in dit geval).
West Coast, here we come!

• 07 Februari 2007 - 06:28

Iris:

Heeii Jon en Jeet,

Nu ben ik lekker degene die als eerste een reactie plaatst bij dit bericht:D
    En jullie hebben nou alweer zeehonden gezien...ik ga ook naar NZ.
    Jullie hebben weer mooie foto's gemaakt.
    Nog superveel plezier,
    Geniet ervan.

-XxX- Iris
    P.S. ik zal vanmiddag ook nog wel wat laten horen als ik oma heb gebeld:)

• 07 Februari 2007 - 07:29

Ad:

Hallo Petra en Marion,
    Een mooie omgeving daar, dat zal zeker genieten zijn. Dat zal een ervaring zijn geweest wanneer een zeehond onder je kayak doorzwemt. Zo te zien is het weer prima.
    Nog veel plezier,
    AD

• 07 Februari 2007 - 07:44

Elly:

Aardrijkskunde kom je overal tegen!
    Estuarium: een door vloed verwijde riviermond onstaat als de kust ter plaatse daalt en de daling sneller gaat dan de sedimentatie...
    Wat heerlijk dat het juist met deze dagen zulk mooi weer was! Prachtige, jaloersmakende plaatjes!
    Groetjes, Elly

• 07 Februari 2007 - 07:49

Nicolien:

Wauw het wordt steeds mooier en indrukwekkender die verhalen en foto's van jullie! Wat een reis. Hier in het NL-se gaat alles z'n gangetje: de dagen gaan godzijdank weer lengen en we hebben bijna een nieuwe regering dus niks om je druk over te maken.. Geniet ze verder!
    Nic.
    P.S. estuary is volgens het woordenboek: trechtermonding (v. rivier).

• 07 Februari 2007 - 09:01

Martien:

ik vind 'wad' wel begrijpelijk nederlands voor 'estuary'. Het klinkt allemaal weer prachtig. Hier lijkt het dan toch winter te gaan worden...

• 07 Februari 2007 - 12:57

Floor, Paul En Ukkie:

Hoi Marion en Petra,
    Wat een prachtige foto's en mooi weer! Wat zien jullie er ontspannen en gelukkig uit! Ow ik heb het koud hier ;)
    Zoals je aan onze namen ziet hebben wij een nieuwtje! Dus voordat je terug bent uit NZ heb ik een dikke buik!

Liefs Floor, Paul en ukkie :D

• 07 Februari 2007 - 15:41

Wouter:

op je vraag kan ik eigenlijk alleen antwoorden als ik weet of de grond begroeid was of niet. Wij noemen de gedeelten die overstromen zand- of slikwad, indien onbegroeid. Begroeid hebben we het over kwelders of schorren. Ook de term estuarium is bekend in de aardrijkskunde. Wat een geweldige foto's! groet

• 07 Februari 2007 - 18:24

Martine:

Hallo marion en petra
    hier begint nu echt de winter hoor. Gisteren sneeuwde het in Gouda maar Utrecht bleef groen Vanaf morgen gaat het weer sneeuwen. Uren lang zeggen ze Nou ja eerst zien dan geloven
    laatste nieuws uit Utrecht Jochem Uytehaage stopt met schaatsen Zo zijn jullie ook weer bij met het provinciale nieuws
    groeten uit een nog groen Vleuten

• 07 Februari 2007 - 20:50

Inez:

Ga toch maar eens nadenken over een vakantie naar dit prachtige land, de laatste foto`s deden me erg denken aan Canada.
    Wel voorzichtig hè met zo`n gevaarlijke pijlstaartrog in de buurt.
    Weer prachtige foto`s, maar waar zijn de foto`s van de zeehonden? eerst zien dan geloven....

• 07 Februari 2007 - 23:51

Arie:

Petra en Marion wat een prachtige plaatjes ik ben wel een beetje jalours op jullie want hier gaat het morgen sneeuwen.
    Is er een verschil in het weer ten opzichte van het vorige eiland.
    groet Arie.

• 08 Februari 2007 - 10:00

Ada:

op de Reeuwijkse Plassen ziet zo'n kayaktochtje er toch heel anders uit!
    Uit ons raam kijk ik uit op een prachtig sneeuwlandschap (op de dijk waar ooit?? eens de A4 in een tunnelbak zal komen te liggen...) Net even anders dan Nieuw Zeeland! Met de komende regering zal het met het onderwijs allemaal goedkomen Petra; meer geld, gratis boeken,we mogen allemaal meedenken en grote scholen hoeven niet meer! Hier in Nederland komt alles dus goed, blijf genieten en nog veel mooi weer met prachtige avonturen toegewenst
    Ada

• 08 Februari 2007 - 17:02

Iris:

Heeii Jon en Jeet,

Ik heb net oma gebeld, ze zei dat ze met tante Nicole naar Barcelona gaat morgen, als tante Nicole door de sneeuw niet in Engeland moet blijven. Oma denkt dat het ondergelopen stuk land dat weer droog wordt bij eb een kwelder is of zoiets. Nog heel veel plezier!!

-XxX- Iris

• 08 Februari 2007 - 17:22

Renske:

Wat is het weer prachtig! Beetje peddelen, beetje fietsen ... geweldig!
    Hier heeft het vandaag voor het eerst gesneeuwd deze winter, een heuse sneewstorm (inclusief weeralarm) maar het is alweer voorbij, de straat gevuld met drab ...

• 08 Februari 2007 - 19:13

Erica & Luuk:

Looks like heaven! Wat een mooie verhalen en wat een prachtige foto's. Wat een genot. We zijn blij dat we meereizen in de fiets-/kanotas. En zoals Wouter al schreef, wij noemen zoiets een wad, al klinkt de Engelse term 'estuary' wel wat chiquer.

Veel groetjes van Erica en Luuk