Tongariro National Park - Reisverslag uit Raetihi, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Tongariro National Park - Reisverslag uit Raetihi, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Tongariro National Park

Door: Petra & Marion

21 Januari 2007 | Nieuw Zeeland, Raetihi

De afgelopen dagen waren wij in het Tongariro National Park, midden op het Noordereiland. In dit Park (het 2e National Park ter wereld) liggen 3 beroemde vulkanen. Dwars door dit park loopt de Tongariro Crossing, de mooiste eendaagse wandeling van Nieuw Zeeland! Wij lazen in de krant dat het in Nederland stormt, maar wij hadden de dag dat wij de Crossing liepen prachtig weer!

Donderdag 18/1 fietsten wij van Turangi naar National Park Village. Het was erg mooi weer, dus de hele route was een grote foto-shoot, met uitzichten op Lake Taupo (achter ons) en de 3 vulkanen (voor en naast ons). Heerlijk fietsen!

Vrijdag 19/1 hebben wij De Tongariro Crossing gelopen, een wandeling van 17 km, waar je ongeveer 7 uur over doet. Petra heeft heel wat angsten moeten overwinnen, want het ging over smalle en steile paadjes de berg op en af. Op het hoogste punt (1886m) vroeg zij zich af hoe we in hemelsnaam weer van die berg af kwamen...
Maar het is gelukt en de voldoening is er des te groter door. En passant namen wij ook wat zand voor Elly mee.

Zaterdag 20/1 hadden wij een rustdag. Maar natuurlijk kunnen wij niet de hele dag niets doen, dus we hebben een stukje gefietst naar Whakapapa Village (15 km verderop), waar we een 2 uur durende wandeling naar de Taraniki Falls hebben gemaakt. Zelfs in 2 uur kom je in heel verschillende soorten natuur terecht.

Vandaag, zondag 21/1, zijn we weer verder gefietst. Het was een grijze (en koude) dag, maar het fietsen was vrij makkelijk, want vlak, rustig en niet zo ver. We zitten nu in Raetihi, een dorpje van niks. Er is hier dan wel een computer, maar foto's kunnen we helaas niet plaatsen. Die houden jullie nog tegoed!
Morgen staat een lange etappe op het programma, daarom blijven we nu toch maar hier.

• 21 Januari 2007 - 07:52

Elly:

Het is leuk om te lezen dat jullie aan me gedacht hebben. Nico M. heeft op de kerstochtend een workshop gehouden oven Vietnam. Mogelijk dat ik me nu ook kan verheugen op een workshop Australië? Jullie beschrijvingen maken een mens wel nieuwsgierig! Foto's houden we in ieder geval tegoed.
    Tot het volgende berichtje, Elly

• 21 Januari 2007 - 08:36

Antonie:

Hoi Marion en Petra,

aanstaande woensdag intervisie, ik zal je daarbij missen, Marion. En natuurlijk een beetje afgunstig zitten wezen. Weird hoor, dat jullie daar aan de andere kant van de wereldbol rondfietsen. Opent perspectieven, maar vooralsnog zit ik gewoon in stormachtig Nederland (160 miljoen schade exclusief NS en Schiphol!). Geniet lekker verder, groet,

Antonie

• 21 Januari 2007 - 10:57

Ton En Harry:

Ook onze wintertsport eindigde in (warme) regen, vandaar een dag eerder terug. Toch genoten van mooi weer en zelfs heel redelijke sneeuw en... alles heel gehouden. Genieten met jullie mee dank zij sterke teksten en mooie foto's. Veel liefs. Doeioeioei.

• 21 Januari 2007 - 11:08

Martine:

hallo meiden,
    Jullie hebben prachtige natuur om jullie heen en wij hebben het meest prachtige maar oh zo lastige nederlands storm weer achter de rug. nou ja vandaag weer een windkrachtje of 8-9.
    Heel bijzonder allemaal dat hebben jullie nu gemist in Nederland haha
    Succes morgen op de fiets Zon in het gezicht is beter dan onze harde wind Veelplezier groetjes Martine

• 21 Januari 2007 - 13:19

Erna:

hoi Petra en Marion. Ik kan me voorstellen dat je het record fietsen in de regen niet wilt verbeteren. Hoe krijgen jullie de kleren droog? hieris het overigens ook gek weer, niet koud, wel veel wind, er is van alles omvergedonderd.Ook onze dakpannen liggen niet meer zo stevig als voor deze laatste storm. Minkema was opvang voor gestrande reizigers. De burgemeester schijnt zoiets te beslissen en wij hebben blijkbaar een heel doortastende man. Utrecht en Woerden hadden als eerste opvang geregeld.
    Groetjes,

Erna

• 21 Januari 2007 - 15:26

Marianne Broersma:

He Petra en Marion, jullie zijn alweer een paar weken weg maar nog heel veel plezier de komende weken en het ziet er allemaal heel goed uit daar in NZ. Brengt me wel op het idee om binnenkort een vakantie te boeken! OF een zonnebankje. Misschien gaan wij volgend jaar die kant op, ik blijf jullie volgen. Groetjes Marianne.

• 21 Januari 2007 - 17:54

Mama V/d Wittenboer:

Hoi Marion en Petra,

Ik vond het heel leuk om jullie gesproken te hebben. Ik heb al weer een ansichtkaart gehad en dat vind ik heel leuk. Ik ben heel blij dat Iris voor mij de nieuwe berichten voorleest en ik leef met jullie mee. De familiedag is op 1 april en wij vinden het erg leuk dat jullie er dan ook bij kunnen zijn. Nog veel geluk!!

mama v/d Wittenboer

• 21 Januari 2007 - 17:58

Iris:

Heeii Jon en Jeet,

Goed hoor Jeet, dat je toch die wandeling op die berg hebt gedaan! ;)
    Het is erg leuk om te horen wat jullie allemaal meemaken, en oma vertelt over alles wat ze weet wat jullie ook gedaan hebben ook wat bij. Wij zijn weer over het nadenken over een hondje. :) Het wordt een labrador maar we krijgen hem als alles door gaat pas na de zomervakantie.
    Nog heel veel plezier met alle dingen die jullie nog gaan doen.

Heel veel -xxx-
    Iris

• 22 Januari 2007 - 00:11

Bosco (Sydney):

Hier was het weer rond 40 graden gisteren. Vandaag onze laatste volle vakantie dag in Australie - morgen vliegen wij terug via Auckland. Leuk om jullie advonturen steeds te kunnen volgen. Wij hebben hier de brug geklommen - een betje "crossing" achtig :-)zal Helen wel vertellen. Blijf genieten van jullie fijne trip.

Liefs
    Bosco, Helen, Catherine, Jonathan

• 23 Januari 2007 - 01:57

Tante Ans:

Ik zie mijn eerste reactie niet geplaatst, waarin ik schreef, dat ik zo van jullie bezoek hier genoten heb en jullie wel hier had willen houden.... Eindelijk is de zomer hier dan toch echt begonnen. Ik volg jullie journey en wens jullie heel veel plezier.

• 23 Januari 2007 - 12:16

Ellen:

Wat is het daar prachtig, er gaat zo'n rust van uit. Leuk om op afstand mee te kunnen genieten. Ja, ik heb de koetjes op de foto's gezien, helemaal goed!