Fjorden - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Fjorden - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Fjorden

Door: Petra & Marion

02 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Lieve allemaal,
Zoals jullie genieten van onze (selectie van) foto's, zo genieten wij van jullie reacties.
Het riversurfen was ongeveer 8 km. In dat traject zaten 4 grotere rapids. Een daarvan hebben we meerdere keren gedaan (d.w.z. Marion 4x en Petra 2x). De laatste rapid was maar liefst 800m lang. Dat is degene die op de foto's staat. Het was behoorlijk heftig. We hebben er nog steeds spierpijn van.

We zijn nu weer terug in Queenstown, na 4 dagen excursies in Fiordland (erg vermoeiend!).

Maandag (26/2) zijn we vanuit Queenstown met de bus naar Milford Sound gegaan. Het was een speciale bus met ramen in het dak en de stoelen enigszins naar buiten gedraaid, om alles goed te kunnen zien. De Milford Road, de weg van Te Anau naar Milford Sound, was werkelijk prachtig. Je denkt dat je inmiddels alle natuurschoon wel hebt gezien, maar steeds worden we weer verrast: hoge en steile bergen, onafzienbare bossen, prachtige gletsjerdalen.
Op de Milford Sound hebben we een boottocht gemaakt door de fjord tot aan de Tasman Zee. De bergen stijgen meer dan 1000 meter loodrecht uit het water omhoog en overal stromen watervallen naar beneden. En dat terwijl het hier al weken niet meer geregend heeft. Normaal gesproken regent het hier 2 van de 3 dagen. Bij ons was het in de fjord zelf nogal mistig.
Na deze dag zijn we in Te Anau gebleven.

Dinsdag (27/2) hebben we een wandeling gemaakt langs het Lake Te Anau (het op 1 na grootste meer van NZ) naar het begin van de Keppler Track. 's Middags hebben we een excursie gemaakt naar de beroemde glow worm caves. In deze grotten zitten gloeiwormen, die met slijmerige draadjes insecten vangen. Om de insecten te lokken geven ze licht (d.m.v. een chemische reactie in hun maag). We voeren met een bootje over een onderaardse rivier in het pikkedonker. We zagen alleen 1000-en lichtjes van de glow worms. Heel bijzonder.

Woensdag (28/2) hebben we de eerste etappe van de bekende Milford Track gewandeld. Dit is een 4-daagse wandeling, zo'n beetje de beroemdste van de wereld. We moesten eerst een half uur met de bus (vanuit Te Anau), daarna een uur met de boot (over Lake Te Anau), voordat we bij het startpunt aankwamen. Je loopt door regenwoud. Meestal is het hier erg nat en vochtig, maar zoals al gezegd: het heeft al heel lang niet geregend, dus het was veel droger dan normaal.
De eerste etappe is niet zo erg lang, wij zijn, met een omweg, naar de eerste hut gelopen en daarna weer terug naar de boot.

Donderdag (1/3) zijn we naar de Doubtful Sound geweest. Eerst een half uur met de bus naar Manapouri, daarna 1 uur met de boot over Lake Manapouri (een meer met een heleboel eilandjes) en dan nog ruim een half uur met een andere bus, voordat je bij de fjord bent. We hebben een boottocht gemaakt van ongeveer 3 uur: naar de Tasman Zee en diverse zij-armen van de fjord in. We zagen zeehonden, pinguins (hele zeldzame) en albatrossen. De dolfijnen die hier ook voorkomen, hebben zich helaas niet laten zien. Het was ook in deze fjord nogal bewolkt.
Op de terugweg hebben we nog een bezoek gebracht aan een ondergrondse waterkrachtcentrale: daarvoor moesten we over een 2 km-lange weg 200m onder de grond.
Aan het eind van de dag zijn we met de bus teruggereden naar Queenstown.

Vanmiddag (vrijdag 2/3) gaan we met de bus naar Dunedin, aan de oostkust. De fietsen mogen dan ook weer mee.

• 01 Maart 2007 - 22:09

Jeane :

Veel mooie tochten nog en als jullie tijd hebben in Dunedin bezoek het Olveston house. We blijven verder meegenieten

• 02 Maart 2007 - 08:00

Maddy:

Geen huizen, laat staan auto's en treinen, te zien. Wat een natuur en een ruimte!
    Wat zal dat straks thuis weer wennen worden voor jullie.
    Ik krijg zin om al die natuurfoto's vergroot om me heen te hangen.
    Groetjes, Maddy

• 02 Maart 2007 - 08:54

Arie:

Ik heb weer mogen genieten van deze prachtige omgeving,alleen vroeg ik mij af hoe die zeehonden op zo'n stijl plateau kunnen komen.
    Groetjes Arie.

• 02 Maart 2007 - 09:16

Willem En Anneke:

Wat een indrukwekkende en overweldigende natuur. Om stil van te worden.
    Marion, het rode petje staat je goed!!!
    Groetjes, W en A

• 02 Maart 2007 - 10:48

Bosco:

Wat een mooie fotos.
    Wat een mooi land :-)
    Helen & ik hebben nog niet de Milford Track gedaan & de kinderen hebben nog niet die Sound gezien.

Bosco, Helen, Catherine, Jonathan

• 02 Maart 2007 - 11:15

Henk:

Marion en Petra fantastische reiszijn jullie mee bezig.Het blijft ons verrassen al die mooie fotoos.

• 02 Maart 2007 - 11:45

Martien:

Zouden die pinguins zich er nou bewust van zijn dat ze zo zeldzaam zijn (-; ?

• 02 Maart 2007 - 13:16

B1i & Mariël:

Bedankt voor jullie kaart!! (reacties van de klas:)
    Beste mevr. Das,
    Bedankt voor uw kaart. Alles gaat nog steeds goed hoor! We hebben de Rep-week overleefd. Fijn dat u het daar ook leuk heeft! Bij ons is het nogal koud dus misschien komen we nog wel naar u toe. Mevr. Remmerswaal is heel erg aardig, mevr. Eddaoudi kan goed Frans geven. Geniet nog lang van de zon! Au revoir en nog veel plezier. Farah, Annette, Els, Jamy, Maaike & Suzanne.
    Bonjour Das,
    Heel erg veel plezier namens Imran, Corné, Koen H & Arne. Blijf lekker genieten en heel veel fietsen.Hopelijk is het daar leuk. We hebben ook een goede vervanger....hopen we. Tot later. Au revoir!
    Hoi mevr. Dasz!
    Ja we hebben hier maar 1 dag sneeuw gehad en we mochten niet eens eerder naar huis, dat vonden we wel een beetje flauw. Met ons gaat het verder allemaal goed. Het heeft hier ook nog flink gewaaid, Groetjes van Koen v.E, Maarten, Daan & Erik.
    Salut,
    Het is heel gezellig hier met mevr. Remmerswaal. Ook Eddaoudi geeft leuke ranse les. De rep-week ging best goed, maar het was best moeilijk. Mevr. Remmerswaal heeft ons gelukkig wel goed geholpen.We hebben inmiddels ook een andere techniek lerares, maar dat hoort u allemaal wel. We zien u in april en we hopen dat u het nog leuk heeft! Groetjes van Kim, Tijmen, Iris en Stephan.
    Heee mevr. Das,
    U heeft het heel leuk, hebben we gehoord. Hier is het ook nog steeds leuk. We hebben de Rep-week gelukkig overleefd. Geniet nog maar van de zon, want hier is het koud. Veel plezier nog en tot later. en Met mevr. Remmerswaal gaat het helemaal goed! Doei: Sanne, Monique, Dorien & Inge.
    Ha die Petra & Marion, Ik moet eerlijk zeggen dat is best jaloers op jullie ben, maar de foto'kun je gelukkig regelmatig terug kijken. Hier is alles onder controle. Ik ben nog steeds blij met "jouw"kids en doe nog maar even rustig aan, nu het nog kan. Tot snel: mariël

• 02 Maart 2007 - 15:23

Minke:

WAUW!!!!

• 02 Maart 2007 - 16:36

Mama V/d Wittenboer:

Lieve Marion en Petra,

Iris heeft me weer alles voorgelezen. Heel veel dingen herrinner ik me nog van 1993 toen wij daar waren. Natuurlijk hebben wij niet al die spannende dingen gedaan, maar varen op het meer bij Queenstown en in de fjorden met die mooie zeehonden, Dunedin met zijn albatrosmuseum. Leuk omdat allemaal zo weer te horen. Ik ben wel blij dat het weer een beetje opschiet met die drie maanden.Bedankt voor weer een mooie ansichtkaart.

Nog heel veel plezier, en heel veel liefs van mama.

• 02 Maart 2007 - 16:46

Iris:

Heeii Jon en Jeet,

Ik heb oma weer alles voorgelezen en het is heel leuk om te horen dat zij nog heel veel weet. Ze weet overal wel wat bij te vertellen. Het is heel leuk om te horen wat jullie allemaal meemaken en de foto's zijn ook leuk om te zien.:D

Nog heel veel plezier!!
    -xxx- Iris

• 02 Maart 2007 - 17:32

Marian:

Prachtige reis maken jullie! Sophie nu ook op zuidereiland deze week met geweldige verhalen natuurlijk.Nwe methode bovenbouw gekozen inmiddels zonder jouw stem.Blijf genieten en tot volgende maand!

• 04 Maart 2007 - 10:08

Mirjam:

En weer is het geweldig!

• 04 Maart 2007 - 11:25

Nienke:

Heej Jon en Jeet

Ik vind het leuk dat jullie 20 maart weer terug komen. Want ik had gedroomd datik bij jullie aan het logeren was.

Veel plezier

-xxx- Nienke :d

• 05 Maart 2007 - 20:49

Annet:

Wat hebben jullie er goed aan gedaan om Nieuw-Zeeland als bestemming te kiezen voor jullie spaarverlof. Een unieke reis! Jullie stralen helemaal! Van zo veel prachtige indrukken kunnen jullie nog lang nagenieten. Veel groetjes (in het bijzonder ook van Tess, die donderdag haar eerste spreekbeurt heeft: over pinguins.)

• 06 Maart 2007 - 20:14

Inez:

Mooi die foto`s van de vele zeehonden en pinquins een geweldige ervaring om ze zo in het wild te zien toch!! Nogmaals sommige foto`s zouden ook gemaakt kunnen zijn in Canada.
    Groet uit een zèèèèèèèr regenachtig maar beslist niet koud Nederland.