Gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Gletsjers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Gletsjers

Door: Petra & Marion

17 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

We zijn nu een aantal dagen in het land van de gletsjers.

Dinsdag en woensdag (13+14/2) zijn we in 2 etappes van Hokitika naar Franz Josef Glacier gefietst. We reden over een weg wat verder van de kust af, zodat we helaas de zee niet meer konden zien; de bergen konden we ook niet zien, omdat die in de wolken verstopt waren. Wel prachtige bossen ! Midden in die bossen kwamen we een hele grote sandfly tegen....

In Franz Josef was het vreselijk druk. Alle accommodaties zaten helemaal vol. Gelukkig hadden wij tevoren gereserveerd. We zijn wel een hele middag zoet geweest om ons ook voor de dagen daarna te verzekeren van een slaapplaats. Het lijkt wel of alle toeristen zich deze dagen rond de gletsjers hebben verzameld.

Donderdag (15/2)hadden we een heli-hike geboekt: je gaat dan met een helicopter de gletsjer op, wandelt 2 uur op het ijs o.l.v. een gids, en vliegt daarna weer naar beneden. Petra had een beetje haar twijfels over het hike-gedeelte, maar we keken er wel erg naar uit. Groot was dan ook de teleurstelling, toen we hoorden dat de heli-hike werd afgelast vanwege de bewolking. Vanwege de drukte was het niet mogelijk om op een ander moment een helihike te boeken. We zetten daarom onze kaarten op een "gewone"
helicoptervlucht, later in de middag. In de tussentijd zijn we naar de gletsjer gefietst en gewandeld zo dicht mogelijk als we erbij konden. Ook mooi !
De helicoptervlucht van 's middags ging ook niet door. We hebben toen een film bekeken van hoe het in het echt zou zijn.....

Vrijdag (16/2) zijn we naar de tweede gletsjer gefietst, Fox Glacier. Het was maar 25 km verder, maar wel met een paar serieuze klimmetjes. 's Middags zijn we hier ook naar de gletsjer gewandeld. We konder er heel dichtbij komen, bijna het ijs aanraken. Later ook nog een wandeling gemaakt naar een mooi uitzichtpunt.
Het is heel vreemd om in een dichtbegroeid bijna tropisch regenwoud te lopen en dan opeens oog in oog te staan met een ijzige gletsjer.

Vandaag, zaterdag 17/2, is het er dan toch van gekomen. Vanochtend zijn we met een helicopter de gletsjer op geweest. Onder een strakblauwe hemel vlogen we eerst vlak langs de wanden van Mount Cook en Mount Tasman en daarna hebben we een landing gemaakt in de sneeuw bovenop de gletsjer. Het was fantastisch!
Vanmiddag nog een wandeling gemaakt rond het Lake Matheson. Dit meer is bekend vanwege mooie weerspiegeling van de bergen in het water. Jammergenoeg waren er alweer wolken komen opzetten en konden we de besneeuwde toppen niet meer zien. Vanavond bij zonsondergang proberen we het misschien nog een keer.

Morgen gaan we verder zuidwaarts, richting de bergen!

• 17 Februari 2007 - 07:24

Ad:

Hallo Petra en Marion,
    Dat moet een geweldige ervaring geweest zijn om met zo'n helicopter de gletcher op te gaan. De omgeving is daar grandioos. Maar jullie zitten toch al in de bergen?
    Geniet ze!!
    AD

• 17 Februari 2007 - 09:20

Jeane En Leo:

gelukkig hebben jullie de helikoptervlucht nog kunnen maken, want wat is dat mooi he.
    Ik ben blij voor jullie dat je niet gestoken bent door dit vliegje, als ze klein zijn jeuken ze al genoeg.

• 17 Februari 2007 - 10:02

Arie:

Wat een fantasische ervaring en op jullie foto's te zien een prachtig gebied, blijf genieten.
    Marion weet jij al dat cinthia een dochter heeft gekregen,afgelopen woensdagavond was ze met de kleine bij Hellas en wij maar beschuit met muisjes eten.

• 17 Februari 2007 - 11:43

Renske:

wow! Jammer dat de hike niet door kon gaan maar dit is ook wel imposant ...
    Jullie zien er goed uit!!

liefs renske

• 17 Februari 2007 - 16:48

Mama V/d Wittenboer:

Lieve Marion en Petra,

Ik ben nu in Tilburg (17/2) en weer helemaal bij (tekst & foto's).
    De helikoptervlucht die je beschrijft is dezelfde die papa en ik ook gemaakt hebben daar en waarvan wij ook zo genoten hebben. Ik ben blij met al jullie mooie kaarten. Bedankt. Vorig weekend ben ik met Nicole naar Barcelona geweest. Het was daar prachtig weer. Veel zon en 19 graden. Ruim 10 graden meer dan in Nederland. Erg fijn. Ik wens jullie nog veel moois toe. Tot de volgende keer.

Liefs mama

• 17 Februari 2007 - 16:51

Iris:

Heeii Jon en Jeet:D

Ik ben super jaloers op jullie. Hoe vaak hebben jullie nou al wel niet zeehonden gezien? ;) Ik ga later ook naar NZ. Jullie hebben geluk gehad dat jullie toch nog met de helicopter mee konden. De foto's zijn heel mooi.
    Nog heel veel plezier.

-XxX- (K) Iris

• 17 Februari 2007 - 17:40

Ineke En Leo:

Wat maken jullie een geweldige reis!!! Jullie zien er ontspannen uit en genieten zichtbaar. Veel lieve groetjes van Ineke en Leo

• 18 Februari 2007 - 08:33

Elly:

Misschien dat Jullie gastlessen willen komen geven? Wat ziet het er prachtig en geografisch uit! Het lijkt me onmogelijk dat je heimwee krijgt in zo'n omgeving. Vandaag heeft Montfoort de grootste carnavalsoptocht van 'boven de rivieren'. Kijk, dat hebben wij dan weer...
    Aan de kuiten kan je de kilometers en klimmetjes zien. Wat een prachtige foto's; ik wacht weer op een volgend bericht!
    Veel plezier weer, Elly

• 18 Februari 2007 - 14:16

Inez:

Gaaf weer die foto`s.

• 18 Februari 2007 - 17:13

Gerrie:

Even wegmijmeren bij het zien van jullie prachtige foto's! En jullie krijgen nog veel meer moois te zien! Pas op voor de sandfly's he!! Groeten ook van Jack.

• 18 Februari 2007 - 18:17

Mirjam:

Wauw!!!

• 18 Februari 2007 - 19:39

Carolien:

Ziet er allemaal heel mooi uit! Benieuwd of ik over 3 weken ook zoveel moois in Australie ga meemaken. gr. Carolien.

• 18 Februari 2007 - 23:38

Bosco:

Wij hebben nooit die helecopter vlugt gedaan! Fijn dat het mogenlijk was voor jullie. Moeten wij in onze plannen zetten!

Iris: wij hopen ook jouw hier in de toekomst te zien :-)

Liefs

Bosco, Helen, Catherine, Jonathan