Dolfijnen in de Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Dolfijnen in de Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Dolfijnen in de Bay of Islands

Door: Petra en Marion

07 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Paihia

Lieve mensen, terwijl jullie weer aan het werk zijn, genieten wij van Vakantie met een hoofdletter V.

Na een overnachting in Snells Beach (prachtige baai, vlak boven Auckland) zijn we dinsdag (5/1) naar de Bay of Islands gereden.
We maakten een wandelstop in de buurt van Whangarei: mooie waterval (meest gefotografeerd in NZ) en een canopy-walk in een klein Kauri-bos. Daarna geluncht in Kawakawa tegenover de mooiste openbare toiletten van NZ, misschien wel van de wereld, ontworpen door de van oorsprong Oostenrijkse architect/kunstenaar Hundertwasser. Terwijl we van onze tosti's zaten te genieten, kwam er opeens (Let op, Arend en Marijn!) een trein door de straat gereden. We zagen toen pas de spoorrails in het midden van de straat. Toch wel wat anders dan een tram.

Woensdag (6/1) bezochten we 's ochtends Waitangi. Dit is voor NZ een belangrijke plaats met grote historische betekenis, want op 6 februari 1840 werd hier de "Treaty" getekend door de Engelsen en Maori Chiefs. In dit document is vastgelegd dat de Engelse koning(in) de baas is van New Zealand, dat de Maori's hun bezittingen en grond in eigendom mogen houden, en dat de Engelse regels en wetten (en dus ook bescherming) voor zowel nieuwe als oude bewoners van het land gelden.
Dit was het feitelijke ontstaan van de NZ-se natie. Sinds enige jaren is 6 februari een nationale feestdag. Wij vonden het bijzonder om op deze plaats te zijn. Natuurlijk hebben we hier ook nog wat Maori-cultuur meegepikt.
We hebben daarna een lange wandeling gemaakt langs de Waitangi River (oa mangrove).
's Middags zijn we met de ferry overgestoken naar de andere kant van de baai. Daar ligt Russell. Dit was de eerste hoofdstad van NZ. Je kunt je dat nu niet meer voorstellen, want het is een heel klein en slaperig dorpje. Maar wel met de oudste Anglicaanse kerk van NZ (1836). We hebben hier 's avonds lekker aan de beachfront in het zonnetje zitten eten.

Vandaag (donderdag 7/1) hebben we de Cream Trip gemaakt. Dit is een boottocht door de Bay of Islands, oorspronkelijk bedoeld om bij de boeren op de eilanden melk op te halen en post te brengen. Nu worden er nog 3 a 4 x per week post en boodschappen gebracht, maar is het vooral een toeristische trip. De tocht duurt een hele dag en onderweg wordt ook gezocht naar dolfijnen, die zich hier vaak laten zien.
Het was vandaag prachtig weer: veel zon en weinig wind. Ideaal voor op de boot. EN: we hebben meerdere keren dolfijnen gezien. Ze zwommen vlak bij de boot. Marion heeft zelfs, met een aantal anderen, achter dolfijnen aan gezwommen. Je kunt je voorstellen dat dat een super-belevenis was !

Wij genieten nog na en gaan morgen via de westkust van het Northland terug richting Auckland.

• 07 Januari 2010 - 06:42

AD:

Wat een ervaringen weer in zo'n korte tijd, inderdaad een VAKANTIE, allemaal met grote letters. Weer mooie foto's op de site. Geniet maar lekker verder, hier is het koud en wit.
    AD

• 07 Januari 2010 - 06:50

Wendel:

En is zo'n dolfijn een beetje bij te houden? En hoe kwam je vanuit het water weer in de boot?

• 07 Januari 2010 - 08:00

Frans:

Ziet er goed uit, maar waarom moet je in een net als je gaat zwemmen?

• 07 Januari 2010 - 12:36

Jose:

Hallo dames,

wat maken jullie een leuke dingen mee! Klinkt te gek. Ineens voelt het leven hier als heel saai.
    Geniet er nog lekker van en alvast een goede terugreis gewenst.

• 07 Januari 2010 - 21:02

Elly:

Hoi Petra en Marion,
    Wat onwerkelijk dat jullie dit beleven terwijl wij hier in sneeuw, gladheid en kou zitten. Vanavond SOVAouderavond gehad. Het schijnt dat jullie over 3 dagen terug zijn? Of willen jullie daar nog niets over horen/lezen?
    Wat een prachtige foto's!
    Tot gauw...Elly