Van Christchurch naar Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu Van Christchurch naar Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van petramarion - WaarBenJij.nu

Van Christchurch naar Dunedin

Door: Petra en Marion

16 December 2009 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Het is nu woensdagochtend (16/12). We zitten in Dunedin en het is grijs en miezerig. We horen dat in Nederland de schaatsen uit het vet kunnen.....

Zondag (13/12) hebben we een relaxte dag met de familie doorgebracht. Het was mooi en zonnig weer, met een warme wind. We zijn o.a. naar Willowbank geweest, een soort dierentuin. Volgens Helen is het de beste plaats in NZ om kiwi's te zien. We hebben ze inderdaad in het schemerdonker vlak voor ons zien rondscharrelen. Omdat kiwi's nachtdieren zijn, hebben ze in de "kiwi-hal" dag en nacht omgedraaid. (Voor ons was dat dus weer gewoon NL-se tijd).

Maandag (14/12) hebben we de auto opgehaald: een mooie, nieuwe Toyota Corolla.
We zijn naar het zuiden gereden tot aan Oamaru, een klein stadje aan de oostkust. We bekeken daar de gerestaureerde Victoriaanse handelsgebouwen. Zelf sliepen we in een mooi hotel uit deze tijd.
's Avonds zijn we gaan kijken hoe de blauwe pinguins (de kleinste soort, ca. 30 cm hoog) aan land kwamen. We zagen ze in groepen van zo'n 30 tegelijk aan komen zwemmen, de rotsen op klauteren, en dan onder luid gekwaak snel naar hun nesten waggelen. Dit gebeurde in het donker, maar voor de toeschouwers schenen er speciale lampen. De pinguins kunnen de frequentie van dat licht niet zien, waardoor zij denken dat het echt helemaal donker is.

Dinsdag (15/12) reden we verder langs de oostkust. We stopten bij de Moeraki Boulders. Dat zijn grote rotsblokken, die door erosie bolvormig zijn geworden. Ze liggen op het strand. Omdat het eb was konden we er mooi bij komen.
Daarna zijn we doorgereden naar Dunedin.
Op het Otago Peninsula hebben we Larnach Castle bezocht, het enige kasteel in NZ. Ook hebben we een wandeling gemaakt naar enkele mooie kliffen, die zo'n 250m uit de zee omhoog steken.

Vandaag gaan we verder naar het zuiden rijden richting The Catlins.

• 15 December 2009 - 21:21

Martine:

wat een prachtige natuur zeg! hier inderdaad koud de eerste ijsmetingen zijn gedaan en de marathon in haaksbergen staat zsm gepland. Past precies bij de premiere deze week van de film "de winter van 63"
    groeten aan de pinguins

• 15 December 2009 - 22:10

Ad:

Mooie foto's ... en og geen ijsbergen gezien bij The Chasm?? En hou je wagen aan de goeie kant.
    AD

• 15 December 2009 - 22:54

Linda:

Dat ziet er prachtig uit zeg! Nu nog dat zonnetje erbij, dan is het helemaal perfect!

Geniet!
    Groet, Linda (Hellas, LAT4)

• 16 December 2009 - 08:05

Elly Van Buuren:

Wow, ik zie alweer een foto die jullie voor Maarten en mij hebben genomen! Ongelooflijk!
    En blauw is mijn kleur en pinguins zijn mijn dieren , dus nu denk ik zeker dat ik moet boeken, of op z´n minst wat foto´s wil hebben...
    Veel plezier! Misschien kunnen ´we´ binnenkort schaatsen...

• 16 December 2009 - 08:51

Rien:

Leuk om die Mouraki boulders in het zand te zien liggen. Wij waren er met de vloed op z'n hoogst, wel mooie foto's gemaakt met ruige zee. En die pinguins, ja die kleine blauwtjes. Ook bij Dunedin nog naar de geeloogpinguins geweest. Was ook wel bijzonder.
    Enne, wij hadden ook een miezerdag toen we uit Dunedin vertrokken (maar wij gingen naar het noorden).

groetjes en geniet, Rien

• 16 December 2009 - 14:03

Leo En Jeane:

Prachtige omgeving waar jullie zijn geweest. Wij vonden het zeer indrukwekkend die boulders. Ook wij waren er bij eb.
    fijne tocht verder

• 16 December 2009 - 15:28

Arie Schenk:

Leuke foto's geniet ervan en laat het zonnetje doorbreken, hier breekt alleen de winter door.
    Moet vanavond naar de baan, ik krijg het nu al koud.
    Gr. Arie.

• 16 December 2009 - 19:05

Tante Ans:

Ik zie dat jullie genieten ook al is het in het zuiden op het ogenblik niet zo'n mooi weer. Jullie zien meer dan ik van Nieuw Zeeland heb gezien....Hier in Tauranga weer een hete zomerdag. Veel liefs....tante Ans XX

• 17 December 2009 - 20:22

Ineke Molenaars:

Wat leuk om jullie te volgen. Wij hebben net weer de draad opgepakt na 2 maanden Afrika. Een hoop te vertellen in 2010. Heerlijk genieten, veel lieve groetjes van Ineke en Leo

• 01 Januari 2010 - 19:17

Anne-Marie (lat 4):

Hoi Marion en Petra, mooie foto's zeg. Mooie reis ook, ik ben al weer terug uit Argentinië, Patagonië en Vuurland. Was ook heel erg mooi.
    Pinguins heb ik ook gezien en walvissen, zeeleeuwen en zeeolifanten. Hier in NL gaat het goed vriezen. Goed 2010 gewenst.